Kwaliteitsborging en Energieprestatiegaranties

Tijdens de tweede beleidstafel van NRP Spaar het Klimaat schoven verschillende partners aan om kennis en innovatieve ideeën uit te wisselen over het vraagstuk van de kwaliteitsborging en energieprestatiegaranties in de bouw. Lees het verslag van de bijeenkomst op de website van het NRP.

http://www.nrp.nl/nieuws/kwaliteitsborging-en-energieprestatiegaranties/

Antwoorden Kamervragen Schriftelijk Overleg Bouwbesluit 2012

Op 19 juni heeft minister Blok de antwoorden op vragen van de  Kamercommissie voor Wonen en Rijksdienst aan de Tweede Kamer toegestuurd. De vragen – gesteld tijden het Schriftelijk Overleg Bouwbesluit van 20 mei jl. – hebben betrekking op het Expertteam Versnellen, het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen en het Lente-akkoord. Tevens zijn vragen gesteld over de (kosten van) onderzoeken ten behoeve van het wetsvoorstel kwaliteitsborging en over de hoogte en transparantie van leges.

Minister Blok gaat slechts beperkt in op het wetsvoorstel Kwaliteitsborging, dat op dit moment bij de Raad van State ligt. Pas na verwerking van het advies zal een nadere uitleg over het wetsvoorstel (kunnen) volgen, stelt de minister. Lees de vragen en antwoorden hier.

De instrumentbeheerder en de Toelatingsorganisatie

in Bouwkwaliteit in de Praktijk nummer 6  is het zesde deel in de serie Bestuursrechtelijke handhaving bij (private) kwaliteitsborging gepubliceerd. De zes artikelen van Gert-jan van Leeuwen – geschreven mmv Hans Barendregt en Hajé van Egmond – geven een goed beeld van de handhavingsaspecten die met nieuwe stelsel samenhangen. Het laatste artikel in de serie beschrijft de wijze waarop in het nieuwe stelsel de instrumentbeheerder en de Toelatingsorganisatie toezien op de werking van het systeem.

Lees alle artikelen via deze link.

De artikelen zijn gebaseerd op het wetsvoorstel zoals dat op dit moment bekend is. Mogelijk zal het advies van de Raad van State en de behandeling in de Tweede Kamer nog tot wijziging leiden.

 

Bouwen en eigen verantwoordelijkheid

De gemeente Delft geeft meer duidelijkheid over de wijze waarop Delft plannen beoordeelt en de eigen verantwoordelijkheid die aanvragers hierin hebben. In onderstaand bericht geeft Delft een toelichting op de tekst die sinds 11 juni jl. op de website van de gemeente is opgenomen.

Iedereen die bouwt is zelf verantwoordelijk voor de bouwtechnische staat en voor de constructieve veiligheid van het bouwwerk. Dat is niet nieuw. Toch rekenen opdrachtgevers er soms op dat de gemeente een bouwplan bouwtechnisch nog eens nakijkt. Dat is niet terecht: de gemeente controleert alleen of het aannemelijk is dat een plan voldoet aan de bouwtechnische eisen.

Ik maak u graag attent op een toelichtende tekst waarin de gemeente opdrachtgevers wijst op de eigen verantwoordelijkheid. Hierin staat ook beschreven wat de rol is van de gemeente.

U vindt de toelichting onder meer op de website delft.nl.

Wat is de rol van CE bij kwaliteitsborging in de bouw?

CEWelke rol kan de productinformatie van CE-gemarkeerde bouwproducten spelen in de private kwaliteitsborging? In het rapport Rapport deel A en B, CE-markering en Private kwaliteitsborging geeft dr. ir. C.C.A.M. van den Thillart antwoord op deze vraag. Op basis van een bespreking van de eisen die CE aan toepassing stelt en een aantal pilots komt Van den Thillart tot de volgende conclusies en aanbevelingen:

  • In een (beperkt) aantal gevallen zou CE in combinatie met de vereiste aansluitdocumenten kunnen dienen als instrument voor kwaliteitsborging.
  • Aanvullende opmerking vanuit iBK is dat daarbij wel altijd de lokale aspecten moeten worden beoordeeld. Hiervoor zal een terzake deskundig persoon de toepassing moeten beoordelen. Van de Thillart benoemt dit ook door te adviseren om bij componenten met een zwakkere borging vanuit het product toezicht op de bouwplaats toe te passen.
  • Stel een Toolbox samen met oplossingen die kunnen dienen als (onderdeel van) instrumenten voor kwaliteitsborging. In deze Toolbox kunnen overigens ook andere bestaande hulpmiddelen een plaats krijgen, zoals praktijkrichtlijnen en SBR-referentiedetails.
  • Aanbevolen wordt tenslotte dat de testmethoden voor technische duurzaamheid, bedoeld om een blijvende prestatie te borgen, een positie krijgen in de private kwaliteitsborging. Het gaat tenslotte niet alleen om de kwaliteit bij oplevering maar ook om de prestatie op langere termijn.

De presentatie Kwaliteitsborgingsinstrumenten op basis van CE-markering geeft een goede uitleg van de positie en werking van CE en van de conclusies uit het rapport.

——–

Het onderwerp CE-markering roept overigens direct van verschillende kanten reacties op. Zo is vanuit Cobouw gevraagd uw ervaringen te delen en is er recent een tweetal blogs verschenen over CE-markering. Op de site van Stabu geeft Jaco Ruijs een uitleg en stand van zaken inzake CE en op Bouwdossier.nl gaat Pieter Plass nader in op het hiervoor genoemde rapport.

Verslag consultatie en aanpassingen van het wetsvoorstel Kwaliteitsborging

Recent heeft het ministerie van BZK een document gepubliceerd waarin is aangegeven wat – op hoofdlijn – de reacties waren op de consultatieversie van de Wet kwaliteitsborging. De individuele reacties zijn onder meer via deze website al verspreidt en nu geeft BZK een samenvatting en een doorkijkje wat er met de opmerkingen gedaan is. Het document geeft daarmee een aardig beeld van het wetsvoorstel zoals het -na goedkeuring door de Ministerraad op 13 mei jl. – naar de Raad van Staten is gegaan.

BZK noemt onder meer de volgende punten:

  • Het wetsvoorstel zal drie jaar na inwerkingtreding worden geëvalueerd
  • De terminologie – met name in het BW-deel – is aangepast en de memorie van toelichting is op diverse plaatsen aangevuld
  • De toezegging wordt gedaan nog te komen met een berekening van de administratieve en bestuurlijke lasten van het nieuwe stelsel
  • Een duidelijkere uitleg dat de gemeente geen inhoudelijke rol heeft bij bouw en oplevering
  • Het verbod op bouwen in afwijking van de nieuwbouweisen blijft ook onder de Wet kwaliteitsborging in stand
  • Het introduceren van een informatieplicht inzake de risico’s. Het voorstel voor een verplichte verzekering of de plicht tot aanbieden van een verzekering is daarmee komen vervallen
  • De termijn van 15 maanden voor betaling van de laatste 5% vervalt en blijft dus 3 maanden. Wel wordt een actieve rol van de opdrachtgever geïntroduceerd: uitbetaling na toestemming

De gehele reactie van BZK is hier te lezen. Het uiteindelijke wetsvoorstel zal na verwerking van het advies van de Raad van State waarschijnlijk dit najaar aan de Tweede Kamer worden voorgelegd.

Schakeldag 2015: praktijkervaringen met kwaliteitsborging

Op 25 juni 2015 wordt in Utrecht de jaarlijkse Schakeldag over veranderingen in het omgevingsrecht georganiseerd. Werkt u als vergunningverlener, handhaver of beleidsmedewerker op het gebied van het omgevingsrecht? Dan is de Schakeldag een uitgelezen mogelijkheid om binnen één dag op de hoogte te zijn van de plannen rondom omgevingswet, handhaving, kwaliteitsborging, etc.

Net als vorig jaar zal tijdens een van de parallelsessie de stand van zaken met betrekking tot de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen worden toegelicht. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar partijen die nu al vooruitlopend op de daadwerkelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel werken volgens de nieuwe werkwijze principes van het wetsvoorstel. Tijdens de sessie hoort u hoe bouwers, kwaliteitsborgers en gemeente dit ervaren. Mocht u zelf willen starten met pilotprojecten of op andere wijze willen ‘oefenen’ met kwaliteitsborging langs de lijnen van het wetsvoorstel Kwaliteitsborging in de bouw dan biedt de sessie u de kans om uw vraag hierover aan ervaringsdeskundigen te voor te leggen.

Aanmelden voor de Schakeldag kan via deze link. Wilt u deelnemen aan de sessie Kwaliteitsborging voor het bouwen, kies dan voor sessie 4.2.2 bij uw aanmelding.

“Begonnen wordt met eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw”

In het nieuwsbericht dat naar aanleiding van de instemming door de Ministerraad met het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is uitgegaan, wordt gesproken over een stapsgewijze invoering van de nieuwe regels. De eerste stap die in het nieuwsbericht wordt genoemd heeft bij diverse partijen tot verwarring geleid: om welk deel gaat het nu eigenlijk? Het nieuwsbericht zegt hierover:

"Begonnen wordt met eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw"

Onderstaande bouwwerken – vallend onder gevolgklasse 1 – zullen na invoering van de Wkb dus niet direct onder het nieuwe regime vallen:

  • verandering aan een bouwwerk indien de constructie wijzigt. Wijzigingen van de constructie in combinatie met een vergunningvrije activiteit – denk aan een doorbraak tbv een aanbouw – zijn en blijven overigens vergunningvrij.
  • een verbouwing waarbij de indeling in brandcompartimenten wordt gewijzigd.
  • het meerlaags bijbehorende bouwwerk
  • het bijbehorende bouwwerk hoger dan 5 meter
  • het niet op de grond staande bijbehorende bouwwerk (zoals bijvoorbeeld een dakopbouw)

Voor alle gevallen hiervoor geldt dat ze wel onder het stelsel vallen indien sprake is van seriematige aanpak. Voor een nadere toelichting hierop wordt verwezen naar het op 4 maart 2015 gepubliceerde bericht “De onderkant van gevolgklasse 1“, waarin een en ander wordt toegelicht.