“Privaat bouwtoezicht kost 500 ambtenaren hun baan”

In Binnenlands stond gisteren een bericht over de werkgelegenheidseffecten van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. Op basis van de Impactanalyse van de Vereniging Bouwtoezicht Nederland is berekend dat de invoering over twee jaar 500 gemeenteambtenaren hun baan gaat kosten. Wico Ankersmit, directeur VBWTN, geeft in het stuk aan te verwachten dat alle betrokken wel weer een baan zullen krijgen. En aangezien het uitgangspunt van de wet is dat er meer wordt gedaan aan kwaliteitsborging zullen die 500 plantoetsers en toezichthouders ‘aan de andere kant’ meer dan nodig zijn…

Lees het bericht op Binnenlands Bestuur via deze link. De impactanalyse van VBWTN is hier te lezen. Een presentatie van Wico Ankersmit op het Omgevingswebcongres van 23 april 2015 sluit goed aan bij dit thema.

Handhaving en de Wet kwaliteitsborging voor het Bouwen

Gert-Jan van Leeuwen heeft – met medewerking van Hans Barendregt en Hajé van Egmond – de afgelopen maanden vijf artikelen geschreven over het thema Handhaving onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. De artikelen zijn, met dank aan Bouwkwaliteit in de Praktijk, hieronder opgenomen.

1. Bestuursrechtelijke handhaving bouw – bestaande bouw

2. Bouwen onder private kwaliteitsborging

3. Handhavingsverzoeken

4. Bestuursrechtelijke sancties

5. Private sancties

6. De instrumentbeheerder en de Toelatingsorganisatie

Managementsymposium Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland

Op 16 april jl. heeft de Verenging BWT Nederland haar 12e managementsymposium gehouden. Het programma was bijna geheel gewijd aan de toekomst van het BWT en de impact van de Wet kwaliteitsborging op de leges en tijdbesteding. Het aantal aanvragen zal door invoering van Gevolgklasse 1 met ca. 70-80% afnemen. De analyse van VBWTN laat zien dat het werk van BWT niet met eenzelfde percentage afneemt. Afhankelijk van het type aanvragen nemen de te besteden uren maar met 11-33% af.

Alle presentaties en het door VBWTN gebruikte rekenmodel zijn op de website van VBWTN terug te vinden.

Het symposium stond verder in het teken van het afscheid van Henk Beekhuis en Walter van Beuzekom. Bestuursleden van het eerste uur die een grote bijdrage hebben geleverd aan het succes van de Vereniging! Dank voor de samenwerking, heren!

 

 

PS: interessant interview overigens met die Spaanse adviseur (scroll omlaag op de site van VBWTN). Een man die overigens van alles verstand lijkt te hebben 🙂

 

 

Private kwaliteitsborging en NEN-normen

In 2011 deed de Hoge Raad in de Knooble-zaak de uitspraak deed dat (in het kort) NEN-normen niet algemeen verbindend zijn en dus niet formeel gepubliceerd behoeven te worden. Lees “niet gratis beschikbaar te stellen”. Daar was het immers om te doen. Het is daarna een tijdje rustig geweest, maar de afgelopen tijd duiken met enige regelmaat weer verhalen op over NEN-normen en de kosten van NEN-normen. Zoals recent in Tijdschrift voor Bouwrecht, nr. 3 (Mr. A.M. van Rijsewijk en mr. R.C.V. Mans, NEN-normen Bouwbesluit moeten gratis en openbaar zijn) waar wordt gepleit voor gratis normen.

Op Bouwdossier.nl een blog over de relatie NEN-normen en kwaliteitsborging. De auteur start met de opmerking “Je kunt niet aan het Bouwbesluit voldoen zonder deze normen”, dat wat de rechter nu juist betwist. Verderop in de blog vraagt de auteur zich af hoe dat onder de Wet kwaliteitsborging gaat uitwerken. Gaan NEN-normen dan door de Toelatingsorganisatie ‘verplicht’ worden? En moet iedere kwaliteitsborger straks een setje normen onder de arm meenemen? Ik zou me ook kunnen voorstellen dat het juist de andere kant op gaat: de kwaliteitsborger tekent voor de oplossing, de geleverde prestatie is voldoende. Zonder exact alles via de normen na te rekenen. Ook omdat de ontwerper de norm en waarschijnlijk al naast heeft gehad.

De discussie die in de blog op bouwdossier.nl wordt gestart gaat verder dan alleen NEN-normen. Ook van bestaande kwaliteitsverklaringen en andere ‘standaarddocumenten’ kan je je afvragen in hoeverre private partijen zich hieraan gebonden voelen. Nu houden gemeente vaak vast aan normen en zijn ze gehouden aan erkende kwaliteitsverklaringen. Of private partijen het met auteur eens zijn dat je zonder normen niet aan de regels kan voldoen zullen de eerste instrumenten uitwijzen…

“De gevolgen van Gevolgklasse 1”

Op de website van Blumstone Advocaten is gisteren de derde in een reeks blogs over het nieuwe stelsel volgens de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) gepubliceerd (lees de blog hier). In de blog wordt ingegaan op de rol van de Gevolgklasse in het nieuwe stelsel.

De blog beschrijft Gevolgklasse 1 en de recent aangekondigde ‘splitsing’ van die klasse. Die splitsing geeft de kleine aannemers meer tijd om zich op het stelsel voor te bereiden is het idee. In de blog wordt terecht opgemerkt dat de kwaliteitsborging weliswaar later in werking treedt, de aanscherping van de aansprakelijkheid na oplevering geldt wel meteen voor alle bouwwerken. En dus voor alle aannemers….

 Renolution – snel en energiezuinig (ver)bouwen

Renolution werkt – met ondersteuning van een groot aantal partijen – aan een systeem voor energiezuinig renovatie. Het renovatiesysteem van Renolution is geschikt om bij een groot aantal typen bestaande woningen gebruikt te worden. Samen met SGS Intron zoekt Renolution in de vorm van een pilot hoe de kwaliteitsborging van het renovatiesysteem kan worden georganiseerd. Gezocht wordt naar een werkwijze waarbij de kwaliteit gegarandeerd kan worden binnen een zo breed mogelijke range aan (materiaal) toepassingen en gebouwen.

Meer informatie over het pilotproject volgt binnenkort. Meer informatie over Renolution is via onderstaande links te vinden:

Erkenningsregeling Kleine Bouwwerken – bulletin nr. 2

De Erkenningsregeling Kleine Bouwwerken is één van de pilotprojecten met instrumenten voor kwaliteitsborging. De EKB is specifiek gericht op de kleinere bouwwerken. Info-bulletin nr. 2 geeft de stand van zaken van het project weer.

Inmiddels zijn de eerste bedrijven gestart met toepassen van de EKB en is ook de BNA aangehaakt. De partijen betrokken bij de EKB maken zich wel zorgen over uitstel van een deel van Gevolgklasse 1. Benadrukt wordt dat het uitstel juist bedoeld is om ervaring op te doen met het nieuwe stelsel, iets waarvoor de EKB zeker geschikt is.

Lees meer in het EKB – bulletin nummer 2. Meer informatie over het project is via deze link te vinden.

 

Indieningsvereisten en omgevingsveiligheid in het nieuwe stelsel

Na invoering van het nieuwe stelsel zullen ook de indieningsvereisten van de aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen moeten worden aangepast. Aandachtspunt daarbij is de omgevingsveiligheid en welke zaken uit het Bouwbesluit 2012 vanuit dat oogpunt zouden moeten worden meegenomen als onderdeel van de ‘resterende’  vergunning. Advies 2015-10 geeft een mogelijke invulling aan Omgevingsveiligheid en wat we uit het Bouwbesluit 2012 daartoe zouden kunnen ‘overhalen’. Het advies is te vinden via Adviezen Kwartiermakers.