“Private kwaliteitsborging: wie borgt de kwaliteit?”

Op de website van Blumstone Advocaten is vorige week de tweede in een reeks blogs over het nieuwe stelsel volgens de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) gepubliceerd (lees de blog hier). In de blog wordt ingegaan op de verschillende rollen die er in het nieuwe stelsel zijn voorzien.

Ottilie Laan stelt in de blog een aantal vragen waaruit blijkt dat met name de gevolgen voor private contracten nog onduidelijk zijn. Zo vraag Laan zich af wat er gebeurd als de kwaliteitsborger failliet gaat of zich terugtrekt (bouw moet worden stilgelegd in verband met strijdigheid met artikel 7ab (nieuw) Woningwet) en waar de taken van de instrumentbeheerder en de toelatingsorganisatie zijn beschrijven (uitwerking volgt bij AMvB).

Een belangrijkere vraag die naar voren komt als je de blog leest is wat nu de gevolgen zijn voor private contracten van de nieuwe figuur van Kwaliteitsborger (KB)? De KB wordt bij wet geïntroduceerd en heeft dus een rol in het publieke deel van het stelsel: de KB dient de verklaring aan te leveren bij oplevering aan de vergunninghouder. De vergunninghouder overlegt deze aan het bevoegd gezag. Daarmee houdt de rol op daar waar het de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen betreft. Maar hoe zit het me eventuele aansprakelijkheid bij een gebleken onjuiste verklaring? Het bevoegd gezag zal de KB hierop niet kunnen aanspreken. De toelatingsorganisatie en de instrumentbeheerder wel en bij herhaalde ernstige fouten zal de KB zijn ‘status’  kwijtraken in het publieke stelsel. Maar wat wordt de rol als het gaat over aansprakelijkheid in het private stelsel? Hoe gaan contracten er uit zien waarbij sprake is van een KB?

Het moge duidelijk zijn dat de Wkb de kwaliteitsborger geen aansprakelijkheid in de zin van het burgerlijk wetboek oplegt. Wel een taak en die taak moet goed worden uitgevoerd, anders kan de KB in een voorkomend geval natuurlijk wel aansprakelijk zijn. Hoe die taak een plek krijgt in de private aansprakelijkheid is hopelijk onderwerp van een volgende blog over dit onderwerp.

 

Cobouw: “Contouren bouwstelsel bekend”

In Cobouw van 17 februari wordt een schets gegeven van de contouren van het conceptwetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen zoals dat is ontstaan na verwerking van de reacties op de consultatieversie. De belangrijkste aanpassingen volgens Cobouw zijn:

  • Geen 15 maanden vasthouden van de laatste 5% van de bouwsom maar terug naar de huidige 3 maanden. Wel pas vrijgave na actie van de consument
  • Geen inhoudelijke oplevertoets door de gemeente
  • Geen verplichte verzekering maar een informatieplicht richting de klant
  • Afwijken van de regels van het Burgerlijk Wetboek alleen toegestaan met toestemming van de klant

Het definitieve wetsvoorstel zal pas na advies van de Raad van State bekend worden.

imageLees hier het artikel in Cobouw. Lees ook het artikel met de Kwartiermakers in Cobouw.

“Plannen voor privaat toezicht onvoldoende doordacht”

In een opiniestuk in Cobouw stelt Richard Neerhof (Vrije Universiteit Amsterdam) dat de plannen van minister Blok niet zullen leiden tot een grote sprong in kwaliteit. Neerhof geeft in het stuk een beschrijving van het stelsel en werking zoals die beoogd is. Neerhof benadrukt dat vooral de nieuwe op te richten toezichtorganisatie (volgens Neerhof “in het voorstel prozaïsch aangeduid met ‘toelatingsorganisatie’”) een stevig mandaat moet krijgen en goed met mensen en middelen moet zijn toegerust. Tenslotte stelt Neerhof dat aansprakelijkheidsregeling die wordt voorgesteld wordt niet ver genoeg gaat: ” Verder schiet het voorstel van de minister om aansprakelijkheid van aannemers te verruimen tekort. Een goede wettelijke regeling voor bouwkwaliteit prikkelt álle bouwpartijen, de ontwerper, bouwer, installateur, constructeur etc., tot het nemen van verantwoordelijkheid voor bouwkwaliteit.”  Een voorstel hoe dit beter zou kunnen ontbreekt.

Lees het gehele artikel op de website van Cobouw

“De slag om private kwaliteitsborging”

Onder de titel De slag om Kwaliteitsborging schrijft Pieter Plass (CBB) een prikkelende column over de weg naar het nieuwe stelsel. Plass vraagt zich in het stuk af of we niet te hard van stapel lopen en of de trein niet te hard voort raast. Daarnaast pleit Plass voor een strikte invulling van het nieuwe stelsel: vaste controlepunten en -momenten en minder vrijblijvendheid.

Helder verhaal waarin de zinsnede “de regels private kwaliteitsborging zijn in de afrondende fase” de plank alleen wel misslaat. Nu het wetsvoorstel bijna klaar is, volgt juist het echte werk: welke eisen gaan stellen aan instrumenten voordat de wet ze straks toelaat? CBB geeft in ieder geval een duidelijk voorzet!

Tweede nieuwsbrief SWK Kwaliteitsborging

imageSWK – één van de drie deelnemers aan het Experiment met het Keurmerk van de Stichting Garantiewoning – houdt u op de hoogte van de het experiment in een periodieke nieuwsbrief. Hieronder vindt u de tweede nieuwsbrief van 28 januari 2015.

Lees meer…

De bouwaanvraag: hoe gaat dat straks eigenlijk werken?

Hoe gaat het straks nu eigenlijk werken? Een vraag die we vaak krijgen. Het geïllustreerde antwoord is hieronder te vinden… Klik op de strip voor een grotere versie of download de strip als pdf. De toelichting is ook hier te vinden. De gewijzigde regels in het Burgerlijk Wetboek zijn niet meegenomen, zie De BW-eisen in de Wkb voor een uitleg daarover.

strip

DE BOUWAANVRAAG
Met de invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zal de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen (kortweg: bouwaanvraag) enigszins anders verlopen.

Een idee
De toekomstige opdrachtgever heeft een idee voor een nieuw gebouw of een verbouwing en zoekt daarbij een partij, die hem kan helpen zijn idee uit te werken. Dat kan een architect zijn, maar ook een aannemer of een kennis.

Vergunningcheck
Als hij voldoende beeld heeft van wat hij zou willen, raadpleegt hij de vergunningcheck op omgevingsloket.nl om te bepalen of hij een vergunning nodig heeft. De vergunningcheck leidt hem door een aantal vragen waaruit blijkt of het werk vergunningplichtig is en in welke gevolgklasse zijn bouwwerk valt.
Instrument voor kwaliteitsborging
Als zijn vergunningplichtige bouwwerk in de gevolgklasse 1 valt, dan kan hij via de vergunningcheck direct in de openbare registers van de toelatingsorganisatie nagaan welke instrumenten voor kwaliteitsborging hij mag toepassen en welke kwaliteitsborger daarvoor gekwalificeerd is. Dat wil zeggen op welke manier hij het werk moet laten controleren of het voldoet aan de voorschriften. De toelatingsorganisatie is een rijksdienst die toeziet op de kwaliteitsborging.

Kwaliteitsborger
Dat is nodig omdat in dat geval de gemeente niet meer toeziet op de bouwtechnische kwaliteit van zijn bouwwerk. Die taak heeft een deskundig kwaliteitsborger. Die kwaliteitsborger kan een onafhankelijke deskundige zijn, maar in veel gevallen kan dat ook de architect of de aannemer zijn. Welke architecten of aannemers dat mogen staat in het register van de toelatingsorganisatie.

Bouwaanvraag
Als het ontwerp zover is uitgewerkt dat duidelijk is hoe het er uit komt te zien, kan de bouwaanvraag met het bouwplan worden ingediend bij de gemeente. De gemeente beoordeelt het plan op eisen van welstand, of het past binnen het bestemmingsplan en of er geen gevaar ontstaat voor uw buren en passanten door uw bouwactiviteiten, maar niet op het voldoen aan de bouwtechnische voorschriften van het Bouwbesluit. De gemeente gaat wel na of het gekozen instrument voor kwaliteitsborging correct is voor dit bouwplan.

Start bouw
Als de gemeente akkoord gaat met het ingediende plan ontvangt de aanvrager de vergunning en kan het plan verder worden uitgewerkt. De aanvrager kan de opdrachtgever zijn of iemand die dat namens hem doet. Als hij dat nog niet gedaan heeft, zoekt de opdrachtgever een aannemer en een kwaliteitsborger. De kwaliteitsborger bekijkt of het bouwplan voldoet aan de bouwtechnische voorschriften van het Bouwbesluit. Voordat met de bouwwerkzaamheden wordt begonnen moet de aanvrager aan de gemeente laten weten dat het werk gaat beginnen en wie de kwaliteitsborger is. De gemeente zal dan controleren of de kwaliteitsborger voor dit werk gekwalificeerd is.

Bouwtoezicht
De gemeente houdt in de gaten of het bouwen niet te veel hinder veroorzaakt voor de omgeving, maar houdt geen toezicht op het bouwen zelf. Die taak is voor de kwaliteitsborger. Tijdens het werk ziet de kwaliteitsborger erop toe dat alles volgens de bouwvoorschriften wordt uitgevoerd. Eventuele afwijkingen meldt hij aan de aannemer en hij ziet erop toe dat de afwijkingen door de aannemer worden gecorrigeerd.

Verklaring
Als het werk klaar is, levert de aannemer het werk op en overhandigt een set met gegevens aan de opdrachtgever, het opleverdossier. Intussen heeft de kwaliteitsborger vastgesteld dat het werk aan de voorschriften voldoet en geeft hij een verklaring daarover af aan de opdrachtgever. De kwaliteitsborger zal in de veel gevallen ook nagaan of het opleverdossier correct is en overeenkomt met hetgeen is gebouwd.

Gereedmelding
Nu rest de opdrachtgever nog één belangrijke taak. Hij moet de gemeente laten weten dat het werk gereed is en daarbij de verklaring, die hij heeft gekregen van de kwaliteitsborger, overhandigen. Als ook dat is gebeurd mag hij het bouwwerk in gebruik nemen.

Aanpassing definitie Gevolgklasse 1

Bron: www.energiesprong.nlIn de definitie van Gevolgklasse 1 die op de site van iBK is gepubliceerd, is opgenomen dat een verbouwing niet tot Gevolgklasse 1 behoort indien het volume van het bouwwerk toeneemt. Een wijziging van het volume is – achteraf bezien – een nodeloze beperking van Gevolgklasse 1. De oorspronkelijke reden was het voorkomen dat bestaande bouwwerken vergroot worden tot boven de grens van Gevolgklasse 1. De eis dat de hoofddraagconstructie niet mag wijzigen dekt dit echter al af.

De notitie over de gevolgklassen is te vinden bij Adviezen kwartiermakers, advies nr. 4.

Nu de eis geschrapt is vallen bijvoorbeeld ook Nul-op-de-meter-renovaties van woongebouwen onder Gevolgklasse 1.

“Private kwaliteitsborging: op naar een veiliger en klantgerichte bouw?”

Vanaf januari 2015 publiceert Ottilie Laan van Blumstone Advocaten een serie blogberichten over het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen. Hierbij zullen verschillende onderdelen van de wet kort worden beschreven, met een nadruk op de privaatrechtelijke aspecten. Een eerste blog – waarin een algemene uitleg van de wetgeving wordt gegeven – is te lezen op de website van Blumstone.