30 tegen 4….

Mede geïnspireerd door het congres Kwaliteitsborging voor het bouwen van 10 december 2014 is Thomas van Belzen een reeks blogs gestart onder de titel “De bouwlobby en ik”. De eerste aflevering verwijst naar de lezing van Jaap Overheem van Vacpuntwonen waarin wordt verwezen naar de scheve verhouding consumenten – bouwpraktijk in het Overlegplatform Bouwregelgeving. Tenslotte bouwen we voor de consument, zoals Van Belzen ook stelt: “Mijn vrienden van de bouwlobby wil ik uitdagen om iets te doen met de kritiek van de consumentenorganisaties. Kritiek maakt je namelijk altijd beter, sterker en creatiever. Tenzij je daarvoor de ogen sluit.”

Lees de gehele blog van Thomas van Belzen op de site van Cobouw.

Wet Kwaliteitsborging “plooien rondom een nieuwe en gewenste bouwpraktijk”

Op de website van Bouwend Nederland staat een prikkelende column van Jan Willem van de Groep (Programmadirecteur van het innovatieprogramma EnergieSprong bij Platform 31) over de kansen van de Wet kwaliteitsborging voor de bouw.

Van de Groep stelt: “De nieuwe wet ‘Kwaliteitsborging voor het bouwen’ kan een oplossing bieden voor het leveren van betere, goedkopere en gewilde gebouwen. […] Laten we de wet gebruiken om de verandering in de bouw een stevige impuls te geven. Dat doen we door de wet te plooien rondom een nieuwe en gewenste bouwpraktijk. Hierdoor groeit de bouwsector sneller door naar een innovatieve en volwassen industrie met gewilde oplossingen voor wonen, werken, energie en mobiliteit.”

Lees de gehele column via deze link.

 

 

 

Informatiemateriaal Kwaliteitsborging in de bouw voor bestuurders en directie gemeenten

De Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland (VBWTN) heeft op haar website een speciaal voor bestuurders en directie van gemeenten ontwikkeld presentatie en nieuwsbrief geplaatst over de Wet kwaliteitsborging. De presentatie schetst de opzet van de private kwaliteitsborging en de nieuwe rol van gemeenten daarbij. Tevens worden de gevolgen voor de gemeentelijke organisatie geschetst.

Veel bestuurders zijn nog onvoldoende op hoogte van de beoogde wijzigingen en met deze informatie wil VBWTN daar verandering in brengen. Zoals VBWTN stelt: “Zeker omdat waar er beperkte kennis aanwezig is, er ook vaak een verkeerd beeld is van de consequenties voor de afdeling als het gaat om toekomstige taken en benodigde capaciteit.”

De informatie is via deze link te vinden op de website van VBWTN.

Gevolgklasse 1 gedefinieerd

Na overleg met de stuurgroep Kwaliteitsborging en op advies van iBK heeft het ministerie van BZK de conceptdefinitie vastgelegd voor Gevolgklasse 1. Pas na politieke besluitvorming is de indeling in klassen definitief. Aangezien er een brede mate van overeenstemming is over de conceptdefinitie is het de verwachting dat met deze Gevolgklasse 1 een start zal worden gemaakt met het nieuwe stelsel voor Kwaliteitsborging in de bouw.

Tot gevolgklasse 1 wordt gerekend bouwen en verbouwen van vergunningplichtige bouwwerken die behoren tot consequence class 1 als bedoeld in de Eurocodes, voor zover voor het gebruik van die bouwwerken geen melding of vergunning brandveilig gebruik nodig is en de hoogte niet meer dan 20 meter is. Tevens mag geen sprake zijn van een gelijkwaardige oplossing met betrekking tot constructieve veiligheid of brandveiligheid. Het veranderen van bouwwerken die onder een hogere gevolgklasse vallen is toegestaan onder gevolgklasse 1, indien het volume van die bouwwerken niet toeneemt, de hoofddraagconstructie niet wordt gewijzigd en het veranderen niet tot gevolg heeft dat een (nieuwe) melding brandveiligheid gebruik moet worden gedaan of een (nieuwe) vergunning brandveilig gebruik moet worden aangevraagd.

Lees de onderbouwing van de Gevolgklasse en de volledige definitie in het memo Beschrijving Gevolgklassen en definitie Gevolgklasse 1

 

Kwaliteitsborging Bouw: nieuwe instrumenten nodig voor renovatie en transformatie

Tijdens het tweede NRP-debat Kwaliteitsborging in de bouw hebben Paul Terwisscha (Woonbedrijf) en Hajé van Egmond (iBK) de deelnemers een toelichting gegeven op de stand van zaken van het wetsvoorstel Kwaliteitsborging Bouw en een voorbeeld van de aanpak door Woonbedrijf Eindhoven. Aan de orde kwamen naast de stand van zaken ook de reacties op het concept-wetsvoorstel en de definitie van ‘Gevolgklasse 1’.

Met name voor verbouw en renovatie is gezamenlijk gezocht naar de specifieke punten voor wat betreft de kwaliteitsborging. Het NRP zal de komende tijd hier nadrukkelijk mee aan de slag gaan.

Een verslag van de bijeenkomst is te lezen op de website van het Platform voor Transformatie.

Borging van bouwkwaliteit op nieuwe leest geschoeid

Bob Gieskens (Bouwend Nederland) geeft in een artikel in Bouwtotaal (nr. 11, 2014) zijn visie op het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het Bouwen. Gieskens benadrukt dat bouwers vooral de mogelijkheid moeten krijgen om zelf de kwaliteit te organiseren. ‘Bouwers moeten staan voor hun product en dat willen ze ook’. Gieskens gaat verder in op het negatieve beeld dat kleeft aan de bouwer die zelf de kwaliteit borgt en benadrukt er altijd een kwaliteitsborger zal moeten zijn. “Slechts in een deel van de gevallen kan dat de bouwer zelf zijn, maar dan moet die wel een goedgekeurd kwaliteitstoetsingsinstrument zoals certificering of erkenning toepassen. Er is altijd een onafhankelijke stok achter de deur in die gevallen waarin de slager zijn eigen waar keurt.”

Het hele artikel is hier te lezen.

Wat zijn uw ervaringen met kwaliteitsborging?

Sinds 2002 experimenteren bouwbedrijven, VROM/BZK en gemeenten met verschillende vormen van kwaliteitsborging door marktpartijen. Naast officiële pilots zijn er nog veel meer projecten uitgevoerd waarbij private partijen – in overleg met de gemeente – een deel van de toetsing of het toezicht namens de opdrachtgever hebben uitgevoerd. Graag zouden we ook de ervaringen van deze projecten meenemen bij het vormgeven van het nieuwe stelsel. Daarom een oproep om de ervaringen met deze projecten – negatief en positief – te melden.

Voorbeelden van projecten waarnaar we op zoek zijn, zijn:

  • Versnelde vergunningverlening op basis van het aanleveren van vooraf getoetste plannen
  • Afspraken met bouwers over rapportage van eigen toezicht in combinatie met minder toezicht door de gemeente (denk aan het model dat de gemeente Dalfsen hanteert)
  • Opdrachtgevers die in hun opdrachten van aannemers vragen zelf de kwaliteitsborging te verzorgen
  • etc…

Neem contact op via het webformulier. Wij zullen de voorbeelden en ervaringen bundelen en gebruiken voor het  uitwerken van de kwaliteitseisen in het nieuwe stelsel.

“Tijd voor bescherming van de opdrachtgever”

imageIn Cobouw van 10 november is een reactie gepubliceerd op de column van Leendert van der Berg van 3 november. Van den Berg stelt dat de echte opdrachtgever al voldoende wordt beschermd. Van den Berg waarschuwt in dat stuk verder voor de extra aansprakelijkheid voor de aannemer waartoe de Wet kwaliteitsborging  leidt. Jur Deckers reageert in Cobouw door te stellen dat deze extra aansprakelijk ‘volkomen terecht’ is. De opdrachtgever verdient wel degelijke extra bescherming  en om die reden verdient minster Blok volgens Deckers alle steun bij het doorvoeren van deze wetswijziging.

Lees het volledige artikel in Cobouw