Gevolgklassen kwaliteitsborging: waar leggen we de grens?

Een belangrijk onderdeel van het nieuwe stelsel voor kwaliteitsborging in de bouw is de categorie bouwwerken  waarmee het stelsel in – naar verwachting – 2016 gaat starten. De politiek heeft zich uitgesproken voor een start met bouwwerken met een ‘laag risico’. In de Memorie van Toelichting op het nieuwe wetsvoorstel is dit als volgt vertaald:

Laag risico: risicoklasse 1: kans op beperkte maatschappelijke of persoonlijke gevolgen, indien niet aan de bouwtechnische voorschriften wordt voldaan; beperkte complexiteit. Hierbij valt te denken aan woningen, kleine woongebouwen en eenvoudige bedrijfsgebouwen. Bij verbouw kan het ook gaan om ingrepen met een beperkt risico in een bestaand gebouw waarvan de bouw zelf onder een hogere risicoklasse valt.

De komende tijd zal de discussie zich toespitsen op een exacte bepaling van de gevolgklassen (zoals ze inmiddels worden genoemd). Vanuit de constructieve hoek is nadrukkelijk gesteld dat aangesloten moet worden bij de zogenoemde Consequence Classes uit de Eurocodes. Joop van Leeuwen van het COBc licht dit toe in een artikel in Cementonline.

Tweeluik Boekel de Nerée in Cobouw

Daags na het publiceren van de reacties van diverse advocatenkantoren op het wetsvoorstel Kwaliteitsborging in de bouw kwam Boekel de Nerée met een tweeluik op de opiniepagina van Cobouw. Een beschrijving van het wetsvoorstel in twee delen, helaas zonder een diepgaande analyse van de effecten. Beide stukken beperken zich tot de vragen of de aannemer niet te veel aansprakelijkheid krijgt, of het stelsel wel zal bijdragen aan de kwaliteit van de bouw en of het niet duurder gaat worden. Het wachten is op iemand die een poging doet om ook (onderbouwde) antwoorden te geven op deze vragen…

Beide bijdragen in Cobouw zijn via onderstaande links te lezen

Verruiming aansprakelijkheid aannemer voor fouten

Vanuit de advocatuur komt steeds meer interesse in het wetsvoorstel Kwaliteitsborging in de bouw. Het Tijdschrift voor Bouwrecht heeft er in de nummers 5, 6 en 7 van dit jaar al de nodige aandacht aan besteed en ook op internet verschijnen de nodige berichten. Een kort en zeker niet compleet overzicht van de reacties en samenvattingen op het internet vanuit de advocatuur.

Niet alle bijdragen zijn inhoudelijk van aard. Duidelijk wel dat ook vanuit de kant van het bouwrecht het onderwerp nadrukkelijk de aandacht heeft.

Binnenlands Bestuur: private toetsing eerst voor eenvoudige bouwwerken

Op de website van Binnenlandse Bestuur wordt de brief van minister Blok inzake de rol van de gemeente besproken. Het artikel beschrijft verder de hoofdlijn van het wetsvoorstel zoals dat tot 15 september 2014 voorligt ter consultatie. Het artikel is hier te lezen.

Van publiek naar privaat; en de gemeente dan?

VerlijsdonkIn opdracht van de gemeente Helmond heeft Kim Verlijsdonk in het kader van haar studie aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys een onderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van de voorgenomen stelselwijziging voor gemeenten. In het rapport wordt onder meer geconcludeerd dat met name de toekomstige regels rondom de risicoklassen – en discussies hierover – en het wegvallen / opstappen van de kwaliteitsborger van belang zijn voor een goede taakinvulling door de gemeente. De kwaliteitsborger zelf zal niet snel melding van eventuele problemen maken: het is zaak dat dit via de rijksoverheid loopt.

De slotconclusie is dat het voor gemeenten zaak is de ontwikkelingen nauw te volgen en eventueel alvast te experimenteren met de nieuwe werkwijze. Dit om in beeld te krijgen wat de wijzigingen betekenen voor de personele organisatie en de resterende taak van gemeenten. Het volledige rapport is hier te lezen.

Reacties op de voorgenomen wijzigingen van het BW

Het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen bevat naast regels voor kwaliteitsborging ook een aanpassing van het Burgerlijk Wetboek. De voorstellen betekenen een andere verdeling van de aansprakelijkheid tussen bouwer en opdrachtgever. De eerste reacties spreken zowel van een kans als van een bedreiging voor de aannemer. Lees bijvoorbeeld de columns Revolutie in het Bouwrecht en Aansprakelijkheid na oplevering dat gaat anders worden van Remco Smith.

Update: Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gepubliceerd; consultatie verlengd tot 15 september 2014

Op 25 juni is de consultatieversie van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gepubliceerd. Met de wet worden de aangekondigde wijzigingen in het kader van de verbetering van de kwaliteitsborging in de bouw en de verbetering van de positie van de consument doorgevoerd. De wet bevat het kader voor het nieuwe stelsel. De verdere invulling van de wet, zoals de grenzen van de risicoklassen en eisen die aan kwaliteitsborgingsinstrumenten zullen worden gesteld, worden in lagere wetgeving uitgewerkt. De toelichting op de wetswijziging geeft al wel een beschrijving hoe die zaken er straks in het nieuwe stelsel gaan uitzien.

Eenieder wordt uitgenodigd om op het voorstel te reageren. Dit kan tot 15 september 2014, via de website. Na aanpassing van het wetsvoorstel op basis van de reacties in de consultatie zal het wetsvoorstel worden voorgelegd aan de Ministerraad en vervolgens voor advies aan de Raad van State worden toegezonden. Naar verwachting zal het uiteindelijke wetsvoorstel rond de jaarwisseling aan de Tweede Kamer kunnen worden toegezonden.

Het wetsvoorstel is via deze link te lezen.

Consultatieversie Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gepubliceerd

Op 25 juni is de consultatieversie van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gepubliceerd. Met de wet worden de aangekondigde wijzigingen in het kader van de verbetering van de kwaliteitsborging in de bouw en de verbetering van de positie van de consument doorgevoerd. De wet bevat het kader voor het nieuwe stelsel. De verdere invulling van de wet, zoals de grenzen van de risicoklassen en eisen die aan kwaliteitsborgingsinstrumenten zullen worden gesteld, worden in lagere wetgeving uitgewerkt. De toelichting op de wetswijziging geeft al wel een beschrijving hoe die zaken er straks in het nieuwe stelsel gaan uitzien.

Eenieder wordt uitgenodigd om op het voorstel te reageren. Dit kan tot 15 augustus 2014, via de website. Na aanpassing van het wetsvoorstel op basis van de reacties in de consultatie zal het wetsvoorstel worden voorgelegd aan de Ministerraad en vervolgens voor advies aan de Raad van State worden toegezonden. Naar verwachting zal het uiteindelijke wetsvoorstel rond de jaarwisseling aan de Tweede Kamer kunnen worden toegezonden.

Het wetsvoorstel is via deze link te lezen.