“OLOcoach, uniek aanspreekpunt binnen het Omgevingsrecht”

Marktinitiatieven verbetering kwaliteitsborging in de bouw

OLOCoach is het online register voor iedereen die te maken heeft met het omgevingsrecht.  Zij brengt vraag en aanbod samen en ondersteunt zo particulieren, bedrijven en (semi)overheden bij het aanvragen van vergunningen tot en met het uitvoeren conform de wet- en regelgeving.

Waarom
Opvallend is dat het onderlinge expertise niveau van aanvrager en behandelaar binnen het Omgevingsrecht enorm verschilt. De omvang van de organisatie speelt hierin een grote rol, maar ook de interesse in de wet- en regelgeving. Daarbij vraagt een integrale wet als de Wabo ook om de kennis van verschillende fysieke domeinen en is het lastig om up-to-date te blijven en de juiste regels en procedures te kennen en te gebruiken. Nu de overheid zich langzaam terug trekt als adviseur van de aanvrager/gemachtigde, lijkt de kloof tussen burger/bedrijf en de overheid alleen maar groter te worden. Het spreken van dezelfde taal als de overheid zal een pré zijn om te komen tot een snelle omgevingsvergunning of melding.

Doelstelling
Door het beschikbaar stellen van een online kaartenbak van erkende omgevingsrecht specialisten en generalisten met de kennis en kunde van alle fysieke domeinen binnen het Omgevingsrecht, zouden burger en bedrijf de beschikking hebben om alsnog een adviseur (coach) te vinden. OLOcoach fungeert hierin als de beroepsvereniging van Register Toetsers/Adviseurs (RTA) en Register Toezichthouders/Handhavers (RTH) en creëert op deze manier een multidisciplinair team met een unieke kennis en informatiedeling. De belangrijkste doelstelling van OLOcoach is om door middel van dienstverlening, de opdrachtgever, de overheid en de uiteindelijke gebruiker de zekerheid te geven dat iedere aanvraag/melding, vergunning, maar ook de uitvoering voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving.

Mogelijkheden
OLOcoach kan u helpen voor een 1 uurtje, 1 dag, of een bv halfjaar, alles is mogelijk. Iedereen die werkzaam is op gebied van omgevingsrecht, zowel in dienstverband of zelfstandig, publiek of privaat, kan zich aansluiten bij OLOcoach. Het systeem biedt voor een Rud/Omgevingsdienst mooie mogelijkheden om samen te werken in een flexibele schil van medewerkers, het contact behoeft daarbij niet langer via het KCC te lopen want men is gewoon rechtstreeks vindbaar. Daarbij maakt het niet uit waar je werkt, want je aanwezigheid is gewoon online zichtbaar. De werkwijze biedt tevens een mooi alternatief voor de gemeentelijke frontoffice,  waarbij private adviseurs op afstand aanvrager/ gemachtigde kunnen ondersteunen. OLOcoach is geen tussenpersoon en werkt integer, men kan zelf bepalen voor welke rollen men vindbaar is.

Werkwijze
OLOcoach erkent alle bij de wet geregelde en geaccrediteerde vormen van publieke- en private kwaliteitsborging, voor nu en in de toekomst, zoals de Kwaliteitscriteria 2.1, de BRL 5019, BRL 5006, de BRL 9500, het asbest certificaat en andere erkende kwaliteitsverklaringen. Met behulp van de Adviesmodule, is het mogelijk om een adviseur te selecteren, op postcode, deskundigheid, werkzaamheid of bijvoorbeeld op functie of op organisatie. Door de kaartenbak te koppelen aan Omgevingsloket online ontstaat een zeer praktische werkwijze. In goed overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt hiervoor de website www.olo.nl ingezet. In de toekomst zal het platform worden uitgebreid naar  +20 modules, naar het grootste kennis- en informatie platform binnen het Omgevingsrecht. Het platform is momenteel nog in ontwikkeling, maar al wel te raadplegen. De eerste 8 gemeenten gebruiken zelfs al de link om burger en bedrijf een maximale online ondersteuning aan te bieden.

De ontwikkelingen van OLOCoach zijn te volgen via haar eigen website www.olocoach.nl, de Linkedin groep en via Twitter @olocoach, contactpersoon Jan Jacob Breimer, info@olocoach.nl. Verwacht wordt 1 mei volledig operationeel te zijn, inschrijven is echter al wel mogelijk. Verschillende beroeps- en brancheorganisaties zoals Stadswerk, NL-ingenieurs, KIVI-NIRIA en NEN hebben al enthousiast gereageerd.

“Aanbevelingsdocument bouwregelgeving zet gebouwconsument centraal”

Marktinitiatieven verbetering kwaliteitsborging in de bouw

foto Aanbevelingsdoc

Op 2 april 2014, is op voorspraak van het ministerie van BZK en met dank aan de deelnemers van de discussiebijeenkomst ‘Kwaliteit van de gebouwde omgeving en de toekomst van de bouwregelgeving’ het Aanbevelingsdocument aangeboden aan Harry Nieman, kwartiermaker Verbetering Kwaliteitsborging van het Instituut voor Bouwkwaliteit.

In dit aanbevelingsdocument staan de aanbevelingen van deskundigen en professionals uit de bouwsector, zoals opgetekend na de eerste discussiebijeenkomst ‘kwaliteit van de gebouwde omgeving en toekomst van de bouwregelgeving’ op 25 september 2013. ROCKWOOL BV nam het initiatief en organiseerde samen met Arcadis deze bijeenkomst met het besef dat de bouwpraktijk haar kwaliteitsbeleid onbedoeld sterk liet afhangen van de overheid. Niet alleen voor zover het gaat om de kwaliteitsborging:

  • Hoe zorg je dat de vereiste kwaliteit daadwerkelijk wordt gerealiseerd?
  • Het wenselijke kwaliteitsniveau. Wat zijn de verwachtingen, wat is er geregeld, door wie en waarvoor staan we zelf aan de lat?

Het aanbevelingsdocument bevat aanbevelingen voor het verbeteren van de kwaliteit van de gebouwde omgeving. Deze aanbevelingen worden gedaan in het licht van de belangrijke ontwikkelingen in de bouwregelgeving en het denken over kwaliteit en de positie van de consument.

De voornemens van Minister Blok om kwaliteit van de bouw en de positie van de consument hierin te verbeteren, onderschrijven wij volledig. Nadrukkelijk willen wij echter een stap verder gaan dan beoogd met deze verbeterde kwaliteitsborging. De kwaliteit zoals vastgelegd in wet- en regelgeving is slechts het minimum. Wij streven naar een hoger integraal kwaliteitsniveau dat naast wettelijke eisen ook kwaliteitsaspecten van gebouwen omvat die niet zijn vastgelegd in wet- en regelgeving, maar die vaak voor de consument van groot belang zijn zoals comfort.

Met deze aanbevelingen willen wij de bewustwording creëren die noodzakelijk is om te komen tot een gedragen, brede en integrale kwaliteitsvisie voor de bouwsector als geheel. Feitelijk kunnen we daarmee een goede invulling geven aan het begrip ‘goed en deugdelijk werk’.

Contactgegevens
Louis Cleef –louis.cleef@rockwool.com06 53168617
Bijgevoegde bestanden
Rapport aanbevelingsdoc Rockwool def.pdf

 

NVB: “Consumenten betalen 2x de rekening”

In een nieuwsbericht geeft NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers aan teleurgesteld te zijn in de uitkomst van het Algemeen Overleg van 27 maart 2014 over verbetering kwaliteitsborging in de bouw. De NVB is met name verbaasd over het feit dat de VNG van mening is dat de verantwoordelijkheidsverdeling in het nieuwe stelsel niet helder is. Naar de mening van de NVB kan dit niet het geval zijn omdat die ook nu al duidelijk is: de markt en niet de gemeente is verantwoordelijk.

Ook de NVB begint nadrukkelijk weer over de leges: “Een van onze leden vertelde onlangs nog dat als hij de facturen van de architect, de constructeur én de installatieadviseur bij elkaar had opgeteld, hij nog steeds op een beduidend lager bedrag zat dan wat hij enkel aan leges betaalde voor het controleren van deze professionals.”

De NVB gaat in het stuk niet in op de wijze waarop ze zelf de kwaliteit willen borgen in de toekomst. Naar de mening van de NVB werkt het huidige systeem met de bestaande waarborginstellingen al goed en kan (liever vandaag dan morgen) de gemeentelijke controle van die bouwprojecten af. NVB benadrukt hierbij dat het in dat geval niet zo kan zijn dat de gemeente alsnog het werk inhoudelijk achteraf gaat goedkeuren. In dat geval betaalt de consument namelijk dubbel.

Lees het hele bericht op Omgevingsweb

Tweede Kamer: “Wat worden de uitgangspunten voor het nieuwe stelsel?”

In een brief aan minister Blok verzoekt de Commissie voor Wonen en Rijksdienst minister Blok de Tweede Kamer te informeren over de uitgangspunten die hij zal hanteren bij de verdere vormgeving van de verbetering van de kwaliteitsborging in de bouw. Geen overbodige luxe gezien de verschillende interpretaties die her en der zijn te lezen.

Het verzoek van de commissie is hier te lezen. Een termijn waarop een antwoord wordt verwacht is niet genoemd.

Nieuwbouw in Amsterdam via private kwaliteitsborging

ZeeburgereilandInformatie & documentatie

Het project
Op donderdag 20 februari 2014 hebben de Alliantie en de gemeente Amsterdam een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de eerste nieuwbouw op het Zeeburgereiland. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt om dit project aan te melden als kopgroep project voor private kwaliteitsborging in de bouw.

Met de ondertekening is een belangrijke stap gezet theo koomenin de verdere ontwikkeling van Zeeburgereiland. Het door de Alliantie en gemeente gemaakte plan voorziet in de bouw van minimaal 460 woningen aan de westzijde van het terrein van de voormalige rioolwaterzuivering, de Theo Koomenbuurt.

 Samenwerken, flexibiliteit en sneller bouwen
De Alliantie en de gemeente werken met een ambitieuze planning. Vereenvoudiging en flexibiliteit zijn nodig om deze planning te halen. Toepassing van de systematiek van de private kwaliteitsborging kan deze vereenvoudiging en flexibiliteit bieden. De bouwtechnische toets en het bijhorende toezicht wordt bij dit project in opdracht van de Alliantie uitgevoerd door de private partij Interconcept. Interconcept maakt hierbij gebruik van de uitgangspunten van TIS BB. Voor alle partijen is dit project een goede gelegenheid om ervaring op te doen met de toekomstige regelgeving en zodoende hierop te anticiperen.

De voorbereiding en doorlooptijd van de vergunningsaanvraag kan aanzienlijk versneld worden doordat de bouwtechnische toets gelijktijdig met het ontwerpen plaatsvindt. Binnen drie weken na indiening wordt de vergunning afgegeven. Maar ook tijdens de bouw kunnen aanpassingen aan het ontwerp direct getoetst en uitgevoerd worden. De gezamenlijke doelstelling is om door middel van een integrale samenwerking de omgevingsaanvragen en toezichtstaken efficiënt, kwalitatief meetbaar, versneld en uiteindelijk kostenreducerend te laten verlopen.

Verder is er in plaats van een stedenbouwkundig plan een stedenbouwkundig frame opgesteld. Dit is in feite een flexibel stedenbouwkundig plan, waarin de kwaliteit van de locatie en de openbare ruimten centraal staan en er tegelijkertijd ruimte overblijft voor de ontwikkeling van de woningen. Het biedt flexibiliteit voor de ontwikkeling van de woningen en daardoor ook de mogelijkheid in te spelen op veranderingen in de woningmarkt. Het bestemmingsplan en de welstandscriteria en met bijhorende proces zijn daarop aangepast.

Heldere en beter verantwoordelijkheidsverdeling
Amsterdam wil de transitie maken naar een faciliterende overheid met een heldere en betere verantwoordelijkheidsverdeling tussen markt en overheid. Het huidige politieke en bestuurlijke systeem is gebaseerd op controle en veel minder op vertrouwen. Amsterdam wil niet zelf organiseren en ontwerpen, maar de uitvoering van private- en burgerinitiatieven vergemakkelijken en zorg dragen voor, beperkte- passende wet- en regelgeving en handhaving, met wederzijdse inspanningsverplichtingen. Private kwaliteitsborging is een instrument om dit te bereiken. Je kan ontdubbelen, de regeldruk terugdringen, de administratieve lasten verlichten en sneller werken.

Dit unieke project vraagt om een unieke aanpak. Deze unieke aanpak wordt mogelijk gemaakt binnen een nieuwe manier van werken en de integrale samenwerking tussen de Alliantie, gemeente Amsterdam en Interconcept.

Meer informatie? Neem contact op via het webformulier of mail met Tessa Meijer van de gemeente Amsterdam (T.meijer@oost.amsterdam.nl).

Impressie Algemeen Overleg Private kwaliteitsborging | Verslag op BWTinfo

Op de website BWTinfo van de Vereniging Bouwtoezicht Nederland (VBWTN) is een verslag te lezen van het Algemeen overleg Verbetering kwaliteitsborging in de bouw.

VBWTN kijkt met tevredenheid terug op het AO: het duale stelsel is van de baan en de onafhankelijkheid van de toetser is nogmaals bevestigd. VBWTN maakt zich nog wel zorgen om de rol die met name de PvdA ziet voor de gemeente: het goedkeuren van het gebouw na oplevering. Volgens VBWTN is dit ten eerste onmogelijk en ten tweede blijft hierdoor een aantal problemen van het huidige stelde bestaan: de gemeente wordt alsnog verantwoordelijk en misschien zelfs aansprakelijk. Meer dan het constateren dat het dossier er is – inclusief de verplichte verklaring van de vergunninghouder – is dan ook niet wenselijk EN feitelijk niet mogelijk.

VBWTN eindigt met de rol die zij ziet voor het BWT van de toekomst: systeemtoezicht op het stelsel en meer aandacht voor de bestaande bouw.

Verbetering kwaliteitsborging in de bouw leeft….

2014-03-27 14.32.40Wat mag blijken uit de meer dan 100 mensen die afkwam op het Algemeen overleg met de Tweede Kamer op 27 maart jongstleden! Helaas was de zaal slechts geschikt voor 40 personen (maar bleken er toch bijna 80 in te kunnen 🙂 )

Ondanks dat niet alle vragen beantwoord zijn is veel duidelijk geworden:

  • Er komt geen duaal stelsel met keuzevrijheid voor de consument
  • De Kamer en de minister hebben nadrukkelijk afgesproken dat er geen sprake kan zijn van invoering voordat duidelijk is dat partijen er ook klaar voor zijn
  • Er wordt gestart (vooralsnog gepland in 2015, maar zeker niet op 1 januari) met het door partijen zelf laten borgen van de kwaliteit van ‘eenvoudige’ bouwwerken. Nadere uitwerking van ‘eenvoudig’ moet nog plaatsvinden, maar denk hierbij aan bedrijfspanden en woningbouw tot maximaal 4 bouwlagen (CC1 uit de Eurocodes)
  • De gemeente controleert na oplevering of alle verplichte informatie ook door de private partijen wordt aangeleverd. Een volledigheidstoets, inclusief een controle op de juiste kwaliteitsborging en een verklaring van de bouwer / borger dan aan de regels is voldaan.
  • Er komt geen verplichte garantie voor alle koopwoningen

Zodra er meer informatie beschikbaar is, zoals het verslag van het AO, zal de beschrijving die iBK gemaakt heeft van het nieuwe stelsel (“het stelsel in een notendop”) worden aangepast aan de nieuwe koers!

Persbericht College van Deskundigen TIS: “TIS klaar voor private kwaliteitsborging”

Op 24 maart heeft het College TIS van Deskundigen Technical Inspection Service (TIS) een nieuw erkenningsreglement aangenomen. Waar TIS voornamelijk werd toegepast voor de beoordeling van de constructieve veiligheid omvat de regeling nu alle aspecten van het Bouwbesluit. De pijlers van de erkenning, deskundigheid en onafhankelijkheid, zijn behouden en op onderdelen zelfs versterkt.

De directe aanleiding voor de verbreding vormt de verbetering van de kwaliteitsborging in de bouw, die is ingezet door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). TIS is door het Ministerie al eerder aangemerkt als mogelijk geschikt instrument voor private toetsing en toezicht op de bouw. Zodra de criteria voor de toelating van private instrumenten bekend zijn, zal de TIS-erkenning als privaat instrument worden aangeboden aan de toelatingsorganisatie. In de tussentijd zal TIS worden ingezet in pilots.

De vijf Erkende TIS-bureaus zullen het werk zoals tot nu toe werd uitgevoerd ook onder de nieuwe regeling kunnen blijven uitvoeren als opdrachtgevers dat wensen.

Een TIS-bureau beoordeelt bouwwerken zowel in ontwerp- als in uitvoeringsstadium op basis van een gedegen risicoanalyse. Het TIS-bureau is daarbij geen partij in de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en rapporteert de bevindingen aan alle betrokkenen. Met een verklaring van geen bezwaar aan het einde van het werk kan de opdrachtgever een verzekering tegen verborgen gebreken (VGV) afsluiten.

TIS is een tiental jaren geleden in Nederland geïntroduceerd door ProRail en Allianz. In 2009 is door CROW een erkenningsregeling ontwikkeld en wordt het instrument sindsdien voornamelijk in de infrastructuur met succes toegepast. Het laatste jaar wordt TIS ook steeds vaker ingezet voor gebouwen. Naast ProRail maken onder andere Rijkswaterstaat en de Rijksgebouwendienst gebruik van TIS. Onlangs heeft CROW het beheer van de erkenningsregeling overgedragen aan de certificatie-instelling IKOB-BKB, dat in de uitvoering al betrokken was bij de regeling.

Meer informatie: Matthijs Daatselaar, secretaris CvD-TIS, 030 6358060