Bouwend Nederland: “Geef partijen en toelatingsorganisatie i.o. de ruimte om stelsel te ontwikkelen”

Bouwend Nederland doet in een brief aan de Tweede Kamer een oproep om private partijen samen met de Toelatingsorganisatie ‘in oprichting’ de ruimte te geven om te komen tot een goed stelsel van kwaliteitsborging in de bouw. Bouwend Nederland stelt dat de overheid hier nadrukkelijk een rol bij moet houden: het wettelijk vaststellen van de eisen voor kwaliteitsborging, het toezicht op het stelsel en de toelatingsorganisatie zijn wat BN betreft een overheidstaak. De bouw moet zelf gaan voor kwaliteit: voldoen aan de wensen van de klant, voldoen aan wettelijke eisen, in één keer goed en een goede afhandeling mocht dat onverhoopt niet lukken.  

Verder pleit BN voor nadrukkelijk aandacht voor het voorkomen van stapeling van toezicht en bureaucratie. Bestaande instrumenten laten zien dat dat kan en dat zou volgens BN ook de basis moeten zijn om verder te bouwen.

De volledige brief van Bouwend Nederland is hier te lezen.

Algemeen Overleg “Verbetering kwaliteitsborging in de bouw” – alle commentaren op een rijtje

th_nieuws_privatisering-BWTEen groot aantal partijen heeft ter voorbereiding van het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer van 27 maart 2014 de Commissie Wonen en Rijksdienst van info en meningen voorzien. Om de lezer van dienst te zien is hierna een overzicht opgenomen van alle (openbaar beschikbare) brieven en andere stukken. Mist u een mening u wilt u uw mening toevoegen? Laat het ons weten…

Zoekt u achtergrond en meer informatie over de historie van wat begonnen is als “Marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit” in 1997 en – via “gecertificeerde Bouwbesluittoets” (2002), “Dekker” (2008), “private kwaliteitsborging” (2011) – is geëvalueerd tot “Verbetering kwaliteitsborging in de bouw”, dan kan dat via deze link.

Reacties verzonden aan commissie W&R. Voor zover aan ons aangeleverd en eerder gepubliceerd met een verwijzing naar onze eigen site. En gezien de discussie over wat nou eerst was en wie nu wat verzonnen heeft: alfabetisch gerangschikt 🙂

Antwoorden minister Blok op (106!) Kamervragen over verbetering kwaliteitsborging in de bouw

Getekende briefTer voorbereiding van het AO op 27 maart heeft minister Blok (Wonen en Rijksdienst) het antwoord op de 106 vragen van de algemene commissie voor Wonen en Rijksdienst over de onderwerpen verbetering kwaliteitsborging in de bouw, het ERB-rapport ‘Erkende technische oplossingen’ en de aanpak van knelpunten omgevingsrecht ten behoeve van de bouwpraktijk aan de kamer toegezonden. Bij die brief is tevens het rapport “Eindgebruiker en opdrachtgever in de bouw: lessen uit het buitenland, Conferentie, toetsing en implementatie” naar de Kamer gestuurd.

Brief, antwoorden en rapport zijn te lezen via rijksoverheid.nl

 

Centraal Overleg Bouwconstructies: zorgen over borging constructieve veiligheid bij privatisering

Vooruitlopend op het Algemeen Overleg op 27 maart in de tweede kamer met Minister Blok over de private kwaliteitsborg stuurt het Centraal Overleg Bouwconstructie (COBc) deze brief waarin zij aangeven dat de plannen voor private kwaliteitsborging onvoldoende zekerheid bieden voor het borgen van de constructieve veiligheid.

De markt heeft nog onvoldoende aangetoond bereid te zijn om de kwaliteitsborging privaat te gaan invullen. Het COBc is van mening dat een dergelijke omslag de komende decennia ook nog niet voldoende opgepakt zal worden. Om die reden wijst het COBc in de brief op de risico’s die t.g.v een te snelle invoering van het nieuwe stelsel en adviseren met klem om de huidige rol van BWT niet op korte termijn te laten inkrimpen. Eerder nog de rol te versterken door een herverdeling over het land te maken van de capaciteit. Hierbij wordt verwezen naar het visiedocument van het COBc.

Aannemersfederatie Nederland: “Geen behoefte aan kennisautoriteit”

image002In de aanloop naar het Algemeen Overleg van 27 maart heeft ook Aannemersfederatie Nederland (AFNL) haar mening met betrekking tot een nieuw stelsel voor kwaliteitsborging kenbaar gemaakt door een reactie op de open brief van ERB aan de Commissie voor Wonen en Rijksdienst te sturen.

AFNL steunt – zoals ook al tijdens de Rondetafelgesprekken met de commissie op 12 december 2013 aangegeven – de lijn van minister Blok op hoofdlijnen. Wel vraag AFNL om nu snel duidelijk het te geven hoe het nieuwe stelsel er uit komt te zien, zodat de leden van AFNL zich hierop kunnen voorbereiden.

AFNL reageert tevens op de ‘open brief’ van ERB en de voorstellen in het rapport “Quick scan van de ontwikkeling van erkende technische oplossingen die voldoen aan het bouwbesluit 2012, voor 80 procent van de praktijksituaties” (ERB, TNO, Rigo, 29 november 2013). AFNL is voor een ‘lean en mean’ stelsel en de voorstellen van ERB sluiten hier niet op aan. De brief bevat verder enkele kritische kanttekeningen bij het rapport en dan met name bij de voorgestelde kennisautoriteit.

Vereniging Bouwtoezicht Nederland: “we drijven af van het doel: het verbeteren van de kwaliteit in de bouw”

In een brief aan de Algemene Commissie van Wonen en Rijksdienst wijst de Vereniging Bouwtoezicht Nederland (VBWTN) de commissieleden die op 27 maart met minister Blok overleggen over kwaliteitsborging in de bouw nog een keer nadrukkelijk op haar visiedocument “Privaat wat moet, publiek wat onvermijdelijk is”.  De vereniging ziet daarbij motieven van partijen die niet bijdragen aan het doel van de voorgestelde stelselwijziging:

“De uitvoerende bouw ziet het stelsel als een kans zich te ontdoen van toezicht. De private partijen die zich een rol zien toebedeeld in het nieuwe stelsel zien nieuwe marktkansen. De eindgebruiker en zijn omgeving die uiteindelijk als enige partij baat heeft bij een betere kwaliteit in de bouw is lange tijd buiten beeld gebleven. Daarnaast lijkt het realiseren van een kleinere overheid een veel krachtiger ontwikkeling te zijn dan het verbeteren van de kwaliteit van de bouw . Die discrepantie heeft grote risico’s voor de toekomstige kwaliteit in de Bouw .”

VBWTN reageert hiermee op brieven van Bouwend Nederland en Aedes, waarin naar de mening van VBWTN de roep om afschaffen van leges en toezicht te zeer de boventoon voert.

Verder roept VBwTN op om helderheid te verschaffen over invoeringsdatum en wijze van invoeren. Helderheid en terug naar de doelen van de Commissie Dekker: verbetering van de kwaliteit in de bouw!

Verbetering kwaliteitsborging in de bouw – het nieuwe stelsel in een notendop

Na ca. 3 maanden overleg, voorlichting en het ophalen van informatie bij consumenten, bouwers, adviseurs en overheden hebben we als kwartiermakers een tussenstand samengesteld: Verbetering kwaliteitsborging in de bouw: het nieuwe stelsel in een notendop. Doel van het document is aangeven wat de grote gemene deler is in de input die we de afgelopen periode hebben gekregen. De rode draad daarbij is de door minister Blok in de brief van 27 november geschetste lijn. De vraag hoe de overgangsperiode er uit gaat zien – duaal, per sector, in één keer: de meningen hierover verschillen sterkt – komt in deze notendop niet aan de orde.

De beschrijving betreft de eindsituatie op basis van de nu bekende informatie en is dus geen vaststaand verhaal: het is een tussenstand. U wordt nadrukkelijk gevraagd om hierop te reageren!

Naar aanleiding van de politieke besluitvorming op 27 maart 2014 en de nieuwe input en reacties zullen wij ons uiteindelijke advies aan BZK vormgeven.

Overlegplatform Bouwregelgeving in 2000: “bouwpartijen grotendeels zelf de controles op naleving van de technische publiekrechtelijke voorschriften laten verrichten”

In de ontwikkeling van de ideeën rondom verbetering kwaliteitsborging in de bouw speelt het Overlegplatform bouwregelgeving (OPB) vanaf het begin een grote rol. Zo presenteerde het OPB in december 2000 haar visie op de bouwregelgeving. Kern van die visie was dat, waar mogelijk, gestreefd moet worden om deelnemende partijen aan het bouwproces op basis van kwalificaties (certificatie) grotendeels zelf de controles op naleving van de technische publiekrechtelijke voorschriften te laten verrichten. Iets wat de jaren daarna telkens terugkwam: In het advies van de Commissie Dekker, in diverse brieven aan de Tweede Kamer en in standpunten van bij de bouw betrokken partijen.

Het rapport Herregulering en stroomlijning van de bouwvergunningprocedures van OTB (TU Delft) uit 2001 geeft een goed beeld van de ontwikkelingen in de periode 1992 – 2002. het rapport bevat daarnaast voorstellen voor aanpassing van de vergunningprocedures en een overzicht hoe dat in andere landen is geregeld. Beide zijn inmiddels 13 jaar oud maar nog steeds actueel en bruikbaar…